-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:14834 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

هنگامي كه سني نماز ميخواند، اگر شخصي از مقابل ايشان رد شود، نمازشان باطل ميشود، چرا؟

به عقيده تمام مذاهب (شيعه و اهل سنت) عبور از مقابل نمازگزار موجب بطلان نماز نميشود، ولي در مورد حرمت چنين كاري، فتواي مذاهب، دچار اختلاف است.

اماميه (شيعه) گفتهاند: براي عبور كننده و نمازگزار حرام نيست؛ فقط بر نمازگزار مستحب است جلوي خود، حائلي (مانع) بگذارد تا از جلوي او نتواند كسي رد شود.

هرگاه جلويش حائلي نبود كه مانع مرور شود، عصا يا ريسمان و يا كوپه خاك و مانند آن باشد. اگر نبود، نمازگزار براي عظمت نماز و قطع عنايت از مردم و توجه به سوي حق، علامتي جلوي خود بگذارد.

اما برخي از مذاهب اهل سنت، عبور را حرام دانستهاند، نه موجب بطلان نماز.

مالكي و حني و جنبليها ميگويند: عبور از جلوي نمازگزار به هر صورتي حرام است، چه نمازگزار حايل را گذاشته باشد يا نه، ولي حنفيه و مالكيه گفتهاند: بر نمازگزار حرام است كه مردم جلويش رفت و آمد كنند، در صورتي كه برايش امكان داشته باشد دور از آن محل نمازگزارد. شافعيه گفتهاند عبور وقتي حرام است كه نمازگزار حايلي نگذاشته باشد، اما با وجود حايل نه حرام است و نه مكروه.(1)

پينوشتها:

1 - فقه تطبيقي، توشه محمد جواد مغنيه، ترجمه كاظم پور جوادي، ص 139.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.